Monday, 10 May 2010

~ IBU RATU HATI KU ~

ain nak jugak buat n3 khas sempena hari ibu untuk tahun ni
Walaupun hari ibu semalam.. belum lagi seminggu kan..kan..kan
So masih belum tlambat lagi nak wish
Ain nak ucapkan

SELAMAT HARI IBU KHAS UNTUK SEMUA KAUM2 IBU DILUAR SANA
TAK KIRA LAH IBU KEPADA 2ANAK KE,3 ANAK KE,10 ANAK KE
YANG PENTING SUDAH BGELAR IBU

Kepada kaum2 bapa sila tunggu untuk hari ayah plak yea..



dan

yang paling special

taaaraaa
_
_
_
_
_
*mak ain yang tsayang*



ain tahu mak tak baca blog2 ni tapi ain tetap nak catatkan coretan hati ain
untuk mak khas untuk hari ibu..


*************************

mak,


ain nak ucapkan selamat hari ibu untuk mak..nak mintak maaf kalau ada buat salah tsilap kata,tkasar bahasa, melawan cakap..buat hati mak tsinggung selama 21thn ain hidup dengan mak..tapi ain tahu mak akan redhakan semuanya mak takkan simpan dalam hati, mak sentiasa tsenyum depan anak2..
ain akan cuba menjadi anak yang tbaik untuk mak..camana keadaan pun ain akan jaga mak,jaga kebajikan mak.. ain takkan sia2kan pengorbanan mak selama membesarkan kami adik beradik..

mak selalu cerita pada ain tentang kehidupan keluarga kita dulu, kehidupan kita susah, rumah tu macam pondok2 je, tampal sana tampal sini, air pun mintak rumah sebelah..itu pun tuan rumah sebelah nak tak nak je bagi macam tak ikhlas....masa tu tengok tv pun tumpang rumah orang,takda petisejuk,..mak nekad keje kebun ikut apek cina..abah plak Cuma keje kait kelapa je..amat daif ..masa tu Cuma ada kak aniz ngan k.ina....hari bganti hari lahir lah abg ijan..kehidupan kita semakin senang..dah mampu pakai air sendiri, titik usaha mak tukar rumah kita menjadi lebih sempurna ruang rumah dibesarkan lagi..untuk keselesaan kami anak beranak.. syukur abah dapat keje kerajaan sebagai buruh JPS sudah ada pendapatan tetap..mak masih lagi keje kebun.. dah mampu beli peti sejuk, tv dan barang2 keperluan rumah yang lain..sehingga lah mak ngandungkan ain mak nak lagi bkerja..tengah boyot2 bawa ain dalam perut pergi kerja dengan basikal..siap pernah kejar dengan ular masa tengah bersihkan kebun apek cina tu..mak jugak pernah kene gigit tebuan di kepala..panas terik hujan bagai mak tetap kuat ..tabah..untuk kuatkan semangat mencari pendapatan sendiri untuk mengubah kehidupan kita..lahirnya ain kedunia..habis pantang mak terus pergi kebun bekerja..kak aniz lah jadi ibu sementara ain bila mak kuar kerja..

bila ain dah umur 4,5,6 tahun selalu ikut mak pergi kerja naik basikal duduk belakang mak kayuh..duduk bawa pokok tengok mak ngan kawan2 mak bersihkan kebun, amik sayur yang dah boleh dipetik masuk dalam bakul rotan besar..bos mak si apek cina tu selalu belanja air minum..ain tengok masa mak tengah bekerja macam penat sangat..mleleh peluh mak..tapi masa tu ain tak tahu apa lagi..Cuma ingat nak main je tengah nak pikir seronok ..ain semakin besar..mak bhenti kerja kebun..mak keje plak kat kedai buat kuih..taukenya melayu..memang baik selalu bagi kuih free..tapi gaji lambat bayar..mak tak kisah,janji mak kerja mak dapat gaji boleh besarkan… cantikkan lagi rumah kita dan mak boleh beli apa2 keperluan yang lain..



mak taknak mengharap duit gaji abah je..mak tahu gaji abah masa tu cukup2 untuk tanggung pbelanjaan dapur,bil air,api dan belanja sekolah..lagi2 bila abah dah beli motor nak kebe bayar bulan2 lagi..mak tolong cari duit kumpul untuk pbelanjaan keperluan lain..mak jenis tak boleh duduk diam goyang kaki dekat rumah..bangun je tido terus kemas rumah..lepas tu ke laman rumah bersihkan laman tengok2 pokok bunga...mak suka sangat tanam pokok bunga..penuh keliling rumah mak hias dengan pokok bunga..pokok apa pun mak tanam mesti tumbuh dengan cantik..orang kata tangan mak sejuk buat apa2 pun jadi..suka suruh mak buatkan kuih..sedap..tak sama macam kita beli kat kedai..masak apa2 pun memang sedap..dah tengahari baru balik rumah..lepas asar nanti keluar lagi pergi bersihkan kebun belakang rumah plak...ain tengok mak buat kerja tu..ain yang cam rasa penat..



kadang2 kalau mak tak sihat/demam mak tetap nak keluar bersihkan kawasan rumah..
anak2 selalu pesan `mak tak sihat duk umah je lah' dan jawapan mak selalunya..'mak kalo duk kat rumah baring je lagi btambah sakit baik pergi kebun bpeluh2 jugak badan ni sihat lah nanti`



kami anak2 mak dah tak boleh nak halang dah memang perangai mak tak boleh duduk diam..ada je benda nak dibuat..mak seorang yang sangat pembersih..suka bkemas..pantang ada yang menyemakkan matanya mak akan mbebel..ain tahu bukan suka2 mak nak mbebel..semua apa yang mak bebelkan untuk kebaikan anak2nya jugak..



sehingga sekarang pun mak masih lagi bekerja tapi sekarang mak dah jadi tukang masak,
pelanggan siap mintak resipi lagi..kawan2 mak selalu tempah kuih dengan mak..memang tak dapat dinafikan masakan air tangan mak memag sedap..
bos mak melayu baik sangat..bos mak pun sayang nak lepaskan mak, dia tak bagi mak kerja dengan orang lain sebab mak pandai jaga hati orang, pandai buat kerja tanpa disuruh, rajin, suka mengemas, bila habis masak mak akan pastikan semuanya kembali bersih..tu sebab bos mak skang sayang dekat mak..

badan mak memang kuat btenaga..kadang2 ain kagum dengan mak walaupun mak dah menjejak ke angka 54thn..tenaga masih macam umur 30thn..mampu lagi untuk bekerja..syukur mak diberikan tubuh yang sihat..



mak seorang yang kuat semangat..kalau mak kata nak beli perabot mak akan usaha kumpul duit dapatkan perabot tu..kalo mak kata nak beli gelang emas mak akan dapatkan jugak ..kumpul duit gaji sampai cukup..sama jugak kalo mak nak tambah besarkan ruang rumah..



alhamdulillah..skang rumah kita sangat selesa..besar.. tlebih cukup untuk kita 6 anak beranak,3 menantu dan 9 orang cucu mak..segala kelengkapan cukup kita sekeluarga..

ain bangga miliki seorang ibu seperti mak..mak seorang yang cekal..sentiasa berusaha memenuhi impian tanpa duduk bgoyang kaki sahaja, tanpa hanya bcakap2 dengan kesenangan orang lain

mak lah segalanya..ain nak jadi macam mak..ain taknak jadi budak lembik nak jadi kuat macam mak..selalu mintak mak doakan kejayaan/kebaikan untuk ain..sebab selalu dengar orang kata doa seorang ibu mudah dimakbulkan..



mak jangan risau yea..ain akan sentiasa ada disamping mak dsaat mak memerlukan ptolongan atau apa jua pun..ain juga akan selalu doakan untuk mak..ain nak jadi anak yang terbaik untuk mak yang boleh bawa ke syurga..ain akan cuba untuk sentiasa menghiburkan dan menggembirakan hati mak..sudah sampai waktunya ain mbalas semula jasa mak..ain sayang sangat mak..mak lah ratu hati ain sehingga nafas ain yang terakhir...
 

ikhlas dari anakmu....ain


 
*************************
 




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...