Monday, 30 August 2010

~ SuDaH BuAt KuEh RaYa ~

Aduiiii rasa nak mengeluh jap
letihnya rasa badan ni..
kesan sampingan semalam yang 7kali keluar masuk tandas
ntah salah makan apa tak pasti
masa berbuka tak ingat semua nak dibedal..
lastnya menjadi penunggu setia en.tandas  ^_^

tahun ni semua barang dah naik harga
ingat nak beli biskut raya yang sudah siap dijual
tinggal nak hulur duit je tapi..
rasa cam tak berbaloi

sebab hanya cukup untuk 2 3 hari raya
balang seciput nak beli banyak2...rugi
ermmm baik buat sendiri!!!...dapat banyak
mak kata : " ala kita buah je lagi dapat banyak beli kang makan kita je dah habis "
sabtu lepas jugak kami anak beranak ( mak + cik ain ) ke kedai mencari bahan kueh
semua tak sampai seratus
boleh dapat dalam 3 jenis kueh
1 jenis dapat dalam 3 balang sederhana besar
berapa biji untuk 1 balang  ~> tak cukup orang plak nak dok kira aisyyy *__*

haruslah gigih mencari kueh yang senang dibikin
tak mampu nak buat kueh yang memerlukan tenaga lebih
pemilihan yang bijak..okeyy

confleks bersalut coklat
senang tak payah nak masuk2 oven
boleh buat sambil goyang kaki..hehehe

biskut aiskrim
oleh kerana acuan aiskrim tidak dijumpai
sudah bertukar menjadi bentuk bulan sabit
setengah celupkan dengan coklat masakan dan taburkan manik berwarna
cam gambar diatas

memang 2kali kerja
kene bakar dulu lepas tu baru celupkan coklat
setengah kakak ain tolong setengah lagi ain buat sorang
memang letih tapi seronok dengan bantuan 3 askar kecik dok mengacau
bertambah2 lah letihnya..

camne boleh terpilih buat kueh ni..tak tahulah
gara2 tergoda dengan bahan2nya yang sikit
tipah tertipu lah ni..ahakssss
nak yang senang lastnya 2kali keje plak
 2 1/2 balang lagi yang masih belum dicelupkan coklat 
harus minggu ni balik kg kasi beres ini kueh

1 lagi jenis kueh mak yang mengambil alih untuk membuatnya
masa amatlah suntuk sebab cik ain sudah mau balik shah alam

harini mak buat kueh biskut mazolla
yummmyyy..oppssss puasa lah


p/s : tq en.google untuk penyediaan gambar


notacikain **, sabtu ni buat masak2 untuk kunjungan bagi pada jiran2 n saudara..adat orang jawa
menu ~>nasi impit (wajib)..lauk pauk masih belum ada pilihan..kita nantikan sama2 yea..
cik ain mengaku anak orang jawa okeyyy..hihihi *___*

11 comments:

E K A said...

rajinnya adik akak sorang ni...akak pon tak sabar nak blk nak bt kuey raya laju2.lom bt apa2 lg...tak sihat ke smlm.sian nya jadi penunggu setia toilet.take care

E K A said...
This comment has been removed by the author.
LyNn HaMzAh said...

wah bestnyer dapat buat kuih raya...kak lynn rasanya x buat la kuih raya tahun nie...beli jer...

*luv Syahnia* said...

to kak eka **,

tahun ni terajin plak kak nak bt kueh raya sendiri..
kalo tak jgn harap..hihihi

sabar yea..nanti dah terbang ke cini cpt2 buat..
kalo tak sempat beli jer..
lagi senang dear *__*

*luv Syahnia* said...

to kak lynn **,

kak beli dah siap pun lagi bagus
kalo buat sndiri..
letih kak nak kuar masuk kueh lam oven..hehehe

syida said...

uiyoo dapp nye tgk kuih muih cik ain ni..
suma buat sendri ka..
nt bawak la g ofis sikit nak jugak kitorg ni rasa-rasa air tgn cik ain yg manis tu..
hehehe puji lebih2 skit..

cha said...

meh, hantar kat akak sebalang. akak takde kuih raya niii :D

*luv Syahnia* said...

to kak syida **,

ha baru tgk dah sodap
lum lagik rasa taww..
boleh bawa ke mimpi..muahaha

no hal kak..kalo ada lebih
ain bawa ke ofis ya..hihi

*luv Syahnia* said...

to kak ch@ **,

hehehe boleyyy2 pos laju ya..
kalo pos biasa
pas raya baru sampai kak..kihkih

syida said...

ok kalau bawak nt bg akak dlu tau.
jgn bg org lain..
akak nak rasa..
pastu nak hbis kan..
hehehe..

*luv Syahnia* said...

to kak syida **,

eeeee bruk lantak rupanya
akak ku sorg ni..
jgn mkn nganbalang skali suda..
*__*

kak..kueh yg kat atas meja tu
kasi licin je lah..
tak pun kita mkn b2..
bila tuan punya kueh tu
nak amik balik..
kita ckp org suma dok rasa..
muahaha..ok pe idea ni..
apa macam..hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...