Monday, 8 November 2010

~ ALa SiPuT SeDuT-SeDuT Tu ~

SaLaM IsNiN

Fuhhh..cuti 3 hari bagaikan 3 jam saja berlalu..cepat sungguh!!
hati memberontak tak puas cuti..hehe

kali ni ada special en3 untuk kawan2
jumaat yang lalu bersamaan cuti raya deepavali
abang ain merajinkan diri bersama kawan2nya untuk turun ke
tepian pantai mencari siputt..bukan siput B**I tu okeyy..itu tak halal
yang dicari adalah siput sedut nama diberi..adalah 100% HaLaL

kawasan rumah dikampung berdekatan dengan pesisiran pantai
dimana tempat berkelompoknya spesis siput sedut ni 
korang cari lah dalam hutan bagai..gerenti tak dapat..hehe
spesis ni hidup di kawasan paya bakau..

tamat sesi pengajaran sains oleh cikgu ain..pang!!!

siput sedut ni memang sukar untuk didapati dimana2
hanya insan terpilih je bernasib baik dapat melihatnya sendiri
apatah lagi merasai keenaknnya

yang mana tidak bernasib baik..jangan gusar atau ragu
isshhhh cik ain melalut ;P
meh kita tengok camana rupa bentuk siput sedut tu yea

ini lah rupanya siput sedut..masih belum dibersihkan
digaul dahulu dengan hampas kelapa yang telah diperah santannya
petua untuk membersihkan atau menanggalkan 
lumpuh2 dikulit siput tersebut

meh kita lihat dengan lebih jelas
tidak perlukan kanta pembesar =)

alalala comey2 siput2 ni kan..hehe
dah start memanjat siput ni pantang dibiarkan habis semua merayap

en.siput  'wahai semua kaum keturunanku..
cepat kita selamatkan diri sebelum makhluk berbulu tu bangun'

en.kucing 'ermmmm tuan aku takde ni..baik aku tido je..
pandai2 lah ciput2 tu jaga diri sendiri'

korang tengok tak boleh diharap betul kan si tompok tu
suruh jaga siput..dia melantak tido..kan dah terkantoi

sebelum dimasak harus diketip bahagian belakang siput tersebut
jangan terlalu besar n jangan terlalu kecil
tujuan adalah untuk memberi ruang udara agar apabila disedut nanti
terkeluarlah isi siput tu..
korang bayangkan kalau tak diketip..mahu sampai berzaman
kempunan lah 5 generasi nak makan siput sedut..hehe

sesudah itu, bersihkan lah siput2 tadi dengan air
cuci sehingga tidak kelihatan lumpuh2 di kulitnya

bersih seperti ini..3 kali cuci baru cukup syarat..kan ;P
selamatlah siput2 ni jap lagi

dimasak lemak cili api..pun sodapppp

korang tengok je dah menyelerakan..apatah lagi merasainya
sambil menyedut siput2 tu..
Nyumm..Nyummm


perhatian : jangan bubuh cili api terlalu banyak (max pedas)
gerenti korang dikejarkan ke hospital kerana tersedak 
atau sesak nafas ketika menyedut siput tersebut..
bahan2 untuk memasak sama je kalo korang nak
masak menu ayam masak lemak cili api ;P



notacikain **, ntah napa masa kecik2 dulu pandai je sedut siput makan siput ni..dah besar2 panjang ni...aissshhh tak boleh masuk plak tekak segala isi siput..kembang tekak makk oiiii..seronoknya masa kecik2 dulu ikut kakak n abang p kutip siput bermain dengan lumpur2..sayang tiada gambar..alkisahnya lagi sorang nephew ain adalah hantu siput..bermangkuk2 dia sedut siput..lastnya..keluar masuk tandas..apalagi kitaorang melantak panggil dia.. ciputtt ooohhhh ciputtt.. =)

17 comments:

syida said...

wahhh.. my paberettt...
sedapp nye cik ainn..
[asal pe tak bawak g ofis sikit leh sedup..slurppp slurppp...
;)

cha said...

rasanya, masa kecik dulu pandai makan natang ni, tapiii bila dah besar nak makan jadi tak reti pulak, asal sedut je terserdak. adeiii malu weih!

*luv Syahnia* said...

KAK SYIDA **,

lah pberet akak rupanya..
tak smpat bawa ke ofis
dah licin kne bedal ;P

kulit ciput nak???

*luv Syahnia* said...

KAK CH@ **,

sama ngan ain dear
dulu mkn tak ingat
skang..geli plak rasanya
nak makan..hehe

LyNn HaMzAh said...

sedapnya ain...fav kak lynn tu...

*luv Syahnia* said...

KAK LYNN **,

ramai yg suke rupanya..
cik ain tak gemo ;P

{ finie } said...

salam singgah..

siput sedut..suka jugak makan.tapi tak reti sedut..

*luv Syahnia* said...

FINIE **,

wslm ;P

tak reti sdut camne nk mkn..hehe

FyZa said...

yaAllah sedapnya siput sedut nie..tp crius fyza nk mkn mst ambik masa lama kemain..nk sedut 2 kena btul2 ada tenaga baru dpt sedut kuar..huhu...sedappp klu wat msk lemak..nyumm3

*luv Syahnia* said...

FYZA **,

hehe..betul2
ain lngsung tak sedut pun
tak reti..
tekak pun takleh masuk =)

tgk mmg sedappp

Zezebel said...

Suka makan tapi tak tahu macamana nak sedut ni. Hehehehe....

*luv Syahnia* said...

ZEZEBEL **,

sedut cam kita
sedut straw kott..hehe

Pencacai Alim said...

pebret tu..sedut smpai tangkap kpala

*luv Syahnia* said...

PENCACAI ALIM **,

ramai jugak rupanya kwn2
blog yg suka ciput ni ;P

oohhh camtu =)

Ijat Selendang said...
This comment has been removed by the author.
Ijat Selendang said...

haaaa klu certa psal siput ni kekdng klu nsib tak baik susah nk sedut isinya cm terlekat kt dalam huhhh degel,,;bila haty dh panas sedut sekuat haty isinya trus meluru masuk dlm tekak trus tertelan haaaa tak sempat nk kunyahh..silap2 boleh tercekek Oo..jdi sebagai langkah keselamatan untuk elakkn kes tu brulang sy akn standbykn heammer(penukul )agak2 sush sgt nk sedut aku heammerkn aje haaa

Ijat Selendang said...

haaaa klu certa psal siput ni kekdng klu nsib tak baik susah nk sedut isinya cm terlekat kt dalam huhhh degel,,;bila haty dh panas sedut sekuat haty isinya trus meluru masuk dlm tekak trus tertelan haaaa tak sempat nk kunyahh..silap2 boleh tercekek Oo..jdi sebagai langkah keselamatan untuk elakkn kes tu brulang sy akn standbykn heammer(penukul )agak2 sush sgt nk sedut aku heammerkn aje haaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...