Tuesday, 31 May 2011

Petua kecantikan untuk yang anti produk muka..boleh try!

Harini cik ain nak kongsikan segala petua yang cik ain pernah cuba waktu disekolah menengah dahulu..zaman sekolah menengah dulu wajah cik ain pernah ditumbuhi masalah jerawat yang agak teruk sampai cik ain rasa putus asa dengan segala produk yang ada..semua produk dicuba tapi tak jalan tetap beranak pinak  segala  bapak, mak, anak2 jerawat dimuka..


haisshhh malu nak bersosial taw.. ~_~

kakak selalu cakap
"ala biasalah perubahan hormon remaja lah tu!"


masa sekolah dulu mana ada duit nak beli produk mahal2..duit belanja pun cukup2 makan..cik ain  lebih banyak amalkan petua2 nenek moyang je..kenapa orang dulu2 muka bersih walhal tak perlu pakai produk muka mahal2 pun? sebab dulu takde mcd,pizza,kfc bagai *pang* ada kaitan ke? hihi

bila saudara, makcik dok tengok muka cik ain berjerawat dan kulit yang kusam..diorang suma bagi petua macam2 untuk kecantikan kulit..wahhh jadi bahan perhatian gitu! jiran sebelah umah pun bagi petua juga..anak sedara plak asyik membuli "maksu nape muka maksu banyak jelawat?" walau sebutanya jelawat bukan jerawat tapi tetap sentap dihati! huhu


antara petua kecantikan/hilangkan jerawat 
yang cik ain amalkan seketika dahulu..


1. Sengkuang
~> parutkan sengkuang, ambil airnya dan dibiarkan untuk berapa minit, selepas itu,  pati sengkuang akan mendak dibawah..ia kelihatan seperti bedak sejuk yang telah dicampur dengan air..ambil pati sengkuang tersebut lalu tempekkan dimuka / kawasan berjerawat..*dulu hari2 mintak ayah belikan sengkuang dengan apek jual sayur*
fungsi : hilangkan jerawat, melicinkan kulit



2. Kunyit hidup
~> tumbuk kunyit hidup menggunakan lesung batu dan tempekkan di kawasan yang berjerawat..jangan fobia jika jari jemari, lesung batu, kulit muka menjadi kuning yea ;) *tapi jangan terbeli serbuk kunyit adabi pulak erk!* 
fungsi : hilangkan jerawat


(sumber : google)



3. Putih telur & limau nipis
~> bancuhkan putih telur dan air limau nipis yang diperah..gaulkan dan sapu diseluruh muka..buat seperti mask muka..bahagian yang berjerawat akan rasa pedih sedikit *kuning telurnya boleh digoreng untuk juadah dinner nanti*
fungsi : hilangkan jerawat, membersihkan dan menegangkan kulit



4. Kulit pisang emas
~> sapu dan gosok2 dikulit muka menggunkan bahagian dalam kulit pisang *sambil gosok sambil makan buah pisangnya* pasti enak!
fungsi : hilangkan jerawat, melicinkan kulit



5. Daun pegaga kampung
~> tumbuk daun pegaga dan tempekkan dimuka atau kawasan berjerawat..lebih bagus jika dikunyah lalu dimakan..*kerap makan daun pegaga masa nak dekat2 exam dulu*
fungsi : menghilangkan parut jerawat, kecantikan dalaman *jika dimakan, menguatkan daya ingatan




dan akhir sekali..




(sumber : google)


6. Minyak angin cap kapak
~> cik ain selalu guna bila jerawat tengah masak..bila jerawat dipecahkan mesti akan bengkak kan?..sapukan minyak ini dibahagian jerawat yang tengah bengkak selepas dipicit tersebut..
fungsi : pasti kesan bengkak jerawat akan surut/kempis dengan begitu cepat..
*perhatian : pastikan buang nana pada 
jerawat yg masak terlebih dahulu!*


(sumber : google)

hai para lelaki sila paham jika wanita berdandan 
hampir 1 jam untuk bersiap.. ;)
wanita memang amat mementingkan kecantikan wajah
untuk siapa?..untuk pakwe, tunang, suami sendiri jugak kan..! hehe




notasyahnia : jika amalkan petua harus sabar dan rajin..mungkin kesan nya agak lambat namun baik untuk kesihatan kulit, asli tiada bahan campuran..tapi bila lama2 hasilnya tetap sama tiada perubahan mulalah beralih produk lain sebab tak sabar..kan! produk muka seperti jodoh..selagi tak jumpa yang serasi dengan kulit selagi itu lah kulit tak cantik2! haihhh sabar..sabar ^__^

43 comments:

nabilah_2908 said...

wah...tertarik dgn tips minyak kapak...sungguh yer...

nak try la...huhuh.. :)

cantekk said...

phuiii...aku mmg byk jrwat ...
gile la, asik ada je, tgn plak asik la gatal...
caner neh..
nti nk cube jgk la petua ain ni
tenkiu ;-D

Cik Ezy said...

saye prnh gne krim sengkuang je..
yg myk angin 2 pestym dgr..
boleh cube ni..
=)

rara pinkmafia said...

kalau rara malas giler nk buat mcm2 tu.hehehe.

erk!buh minyak kapak.pedih tu.

*Miss Syahnia* said...

NABILAH **,

~> dulu mmg slalu buat
tp lepas kita picit jrawat..
cepat kurang bngkak tu
tp sapu cikit je taw ^__^

*Miss Syahnia* said...

CANTEK **,

~> bahaya jari tu
byk kuman nanti lg
tmbh jerawat..

*Miss Syahnia* said...

CIK EZY **,

~> tjumpa petua mnyk angin
tu kat dlm mjalah
skali try..eh btl lah
bole kurgkn bngkak jrawat
lepas dipicit ;)

*Miss Syahnia* said...

RARAPINKMAFIA **,

~> dulu mase cik ain rajin
skang kurang dah pkai
petua..hihi

pedih cikit je! ;p

MataHati @ MH said...

ehh..betul ke minyak kapak boleh surutkan jerawat. menarik tu. kat tepi bibir ni dah tumbuh sebijik jerawat..

zacky ~786~ said...

waa petua yg bagus... limau n putih telur tu pernah tgk .. cousin den pakai.. huhu.. kelakar.. :P

HonEyBuNNy said...

patut la ain cantik...

banyak petua neh..boleh cuba la..ila dulu pun banyak jerawat time sekolah..zaman gatai katakan..ehheh...

nak cuba yang sengkuang tu la...thanks ain...;-)

Papa Mifz said...

nasib baik wife papa mifz x mekap sampai hampir 1 jam...:)

Cik Dayah said...

cik ain... hasil ye?? wah sekarang kulit ye dh licin la.... nak try jugak la...

misscha said...

wah biar betol yg minyak angin tu..ingatkan pening2 je...parut pon leh?....

NUR AIN AZMAN said...

good info !

i agree lahh

ade d antare di ats yg i guna kan :)

sharing is caring ^_^

DONE follow u (:

Anak Wak Mail said...

wahh..patut muka cik ain cantik berseri..pakai petua tradisional rupanya..

benda2 tradisional ni bukan apa..awal2 rajinlah nak buat..lama2 malas..hehe..

*Miss Syahnia* said...

ILA **,

~> yola zmn skola dulu
org dok belajar kita
dok jeling2 pkwe..hihi

*Miss Syahnia* said...

CIK DAYAH **,

~> kulit awk pun dah
licin..tp nk licin lg
bole try ^__^

*Miss Syahnia* said...

ANKWAKMAIL **,

~> mula2 je excited
tp lama2 mmg agk mls da
nk cntik punya pasal
gagahkn jugak lah..hihi

sahromnasrudin said...

sengkuang dgn daun pegaga tue buat ulam sgtla sedap huhuhuhuhhh

nadia ar-rumaisha said...

wahhhhh banyaknyer cara...tak pernah saya cuba.... muka saya neh slalu nek jerawat pasir, halus2 saja... kalau jerawat besar tu, biasa nek atas kepala...huhuhuhu

merahitujambu said...

betul2..wanita memang sensitif bab wajah..tpi muka sy memang tak boleh nk selamat dh.=/

aque said...

wah.. kite suke.. sume2 kite masok dalam note pad.. thanki..u... hehheh

Mama Gee said...

tang minyak cap kapak tu mama takleh tahan...mau muntah...
mmg dr kecik takleh bau minyak tu..
rsnya mcm minyak yg paling musuk sekali...huhuhu
dgn cik abg sekali diharamkan dr pakai minyak tu...sian dia..hehe

Ayuraza said...

dear..thanks folo blog akak *ke???..hehe..follow u dear..

Dolly Fatt said...

nice petua...i mesti cuba ni..tq

kiwi said...

sory bru ade mse dtg sini..hehe..kalau gune bahan asli cmni confident sket nk gune..hehe..x de kesan chemical .. ^^

NOOR FATIN said...

saya pakai sabun taharah je. krim2 ke apa saya xpakai. haha lega, kulit okay. kdg2 cuci dgn serbuk teh. :)

asfira aminuddin said...

wah bnyaknya tips utk kekal cantik. sumanya petua2 org lama. babe, tips nak cepat cerah ada tak? hihi. kulit i da burn gila :(

khaifaiz said...

owh... mcm tu rupenyer

Azree said...

Petua nak muka jadi handsome ada x..?

:D

ibnubaba_04 said...

tips yang bagus..tapi bergantung pada wajah gak kan..klu dh macam halimah jongang, leh gak ke pakai petua ni??hehe

*Miss Syahnia* said...

FATIN **,

~> tak kisah dear
jnji serasi dgn kulit kita ;)

*Miss Syahnia* said...

ASFIRA **,

~> nak cntik takde lah dear
kne pkai garnier erk..hihi

*Miss Syahnia* said...

AZREE **,

~> hahaha kamu
dah ensem dah..

*Miss Syahnia* said...

IBNUBABA **,

~> hlimah jongang takpe
sbb ni utk kcntikan kulit
tp kalo dah cam kak limah
tak dpt dek nk nolong..
kehkeh

_YusT_ said...

ok thanks for the tips...memang tgh berjerwat lak muke ni...

balik kang nk carik sengkuang la..hehehe.

raina.dface said...

kawan-kawan cubalah produk azie cosmetic ini. ramai yang telah mencubanya dan berpuas hati http://aziecosmetic.blogspot.com/ DISKAUN MENARIK MENANTI ANDA SEMUA

Anonymous said...

salam. sgt menarik :) tp yg putih telur n limau nipis tu nk pakai brp lama ye? overnight ke? hee thnks :)

raina dface said...

Kawan-kawan cubalah produk AZIE COSMETIC yang kami jual di laman web yang baru www.rainadface.blogspot.com untuk mendapatkan diskaun yang menarik dan kos pengeposan hanyalah RM5.00

Anonymous said...

ebook free 2009 jelsoft enterprises ltd http://audiobooksworld.co.uk/de/Use-of-Personal-Monitors-to-Estimate-Effective-Dose-Equivalent-and-Effective-Dose-to-Workers-for-External-Exposure-to-Low-Let-Radiation/p224742/ fruits of philosophy besant bradlaugh ebook [url=http://audiobooksworld.co.uk/Art/c102/]real world digital video ebook[/url] ebook science fiction

Shine FS said...

WANT TO HAVE A FAIR SKIN?
INGINKAN KULIT CERAH?
CALL / SMS 016 271 5447

- Can be applied all over the body - face, hand, leg etc.
- No exfoliation
- Organic & Halal
- Special Promotions offered

ummu khayla jual vitamin said...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Tips Kecantikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...