Monday, 25 August 2014

Serangan Tebuan yang Mengganas!

Kejadian 9 Syawal yang mengejutkan..berlaku lebih kurang 6.30 petang..masa tu ain bersama anak2 tengah tengok tv..balik dari kerja memang tak jumpa mak sebab dia dah keluar bersihkan kebun belakang rumah..tinggal abah tengah jaga si kembar dalam rumah..

Tengah baring2 tengok cerita raya..tiba2 dengar suara panggil nama ain..sayupppp sangat..dengar cam hujung2 telinga..ain pun buat bodohlah, dalam hati "eh cam ada orang panggil tapi cam jauhh je suara tu..biarlah" selamber je sambung tengok tv balik..huhu  makin lama makin dekat plak suara panggil nama ain "aieennnn..aieennnn" rupanya suara makcik jiran sebelah umur lebih kurang 70 lebih nak dekat 80 camtu..rupanya dia berlari dari belakang rumah sampai pintu dapur sambil jerit nama ain..sampai pintu dapur masih lagi sebut nama ain sambil nafasnya tercunggap2 cam orang semput..kesian plak tengok..penat agaknya berlari dari belakang..tapi nampak cemas sgt! "aienn..cepat aien telefon sape2 suruh hantar mak p hospital..mak kene sengat tebuan..banyak sgt.." ain dengar pun terkejut sangat2 "ha ya allah..jap telefon kak ina (kakak no.2)" sebab en.suami kerja plak haritu..suruh kakak dtg cepat bawa p hospital..dia dengar pun terkejut!

Tengok abah dah sampai belakang cari mak..ain tengok dari beranda dapur memang tak nampak pun kelibat mak..dah risau sangat ni..si kembar plak diam je ikut belakang ain..cam tahu2 itu adalah waktu kecemasan..so diorang sangat baik tak menakal..huhu dalam 5 minit baru nampak mak berjalan dari kebun sambil abah ikut belakang..sampai rumah tengok mak memang cam sakit sangat sambil ngerang kesakitan "sakitnyaa..tak tahan rasanya ain..sakitnya kepala" mak terus masuk bilik tukar baju..sebab memang nak bawa mak terus ke hospital..makcik n pakcik jiran suma memang risau habis suruh cepat..sempatlah ain pecahkan air batu n tuam tempat kene sengat pastu sapukan minyak geliga sekali kira kat peha adalah dalam 20 lebih sengatan tebuan.."makkk..banyaknya ni" kat kepala tak sempat nak kira..tapi mak cakap kepala pun banyak gak kene sengat..kira2 adalah semua dalam 30 sengatan..ya Allah!



Masa mak nak tukar baju dalam bilik
mak cakap "ain..rasa ada lagi sekor dalam baju ni" 
cepat2 tolong mak buka baju..tiba2 terbang sekor tebuan dari dalam baju..
lebih kurang cam gambar diatas nilah tebuanya.. ;((



Tak lama tu kakak n abg ipar sampai..terus bawa mak ke hospital..ain, abah n kembar tunggu dekat rumah je..cerita daripada kakak..sampai hospital mak dah kene papah dengan abg ipar sebab tak larat dah nak jalan sendiri terus masuk unit kecemasan..Nurse pun terkejut tengok mak kene sengat sampai banyak berpuluh ekor.. "makcik banyaknya kene sengat..kalau sy tak tahu lah dah pengsan2 agaknya" sebab tengok mak sedar cam biasa cuma tahan sakit tu je lah..kene masuk ubat..ubat plak 5 6 jam baru berkesan..mak cakap sakitanya hanya Allah je tahu..takde plak kene masuk air cuma darah tinggi mak naik mendadak sampai 200 dalam kul 9.30 malam baru ditolak masuk wad..dalam 9.25 malam ain ngan abang no.3 sampai hospital..hantar brg2 keperluan mak..abah n anak buah tolong jagakan si kembar dekat rumah..tengok badan n muka dah start sembab n bengkak2..mak masih boleh berborak lagi..cuma tu lah dia kata sakit bisa2 tang kene sengat tu..mak memang seorang ibu yang sangat kuat! tengok dia pun cam biasa n relaks je..kalau orang lain dah tumbang or tak sedar agaknya sebab ramai yang cakap camtu..kene sengat 1 tebuan pun dah mengelupur apantah lagi berpuluh ekor! ya Allah jauhkan lah..


Keesokan tengaharinya..anak beranak melawat mak
Badan mak nampak bengkak dek sengatan tebuan

Macamana boleh disengat? mak cerita..masa mak nak tarik pelepah kelapa kering nak dibakar..mak memang tak perasan langsung ada sarang tebuan melekat pada pelepah tu..mungkin sarang tebuan jatuh dari pokok kelapa..mak pun tarik lah..baru je tarik tiba2 tebuan tu keluar berkumpulan serang kaki celah2 peha mak..mak terus berlari kebun jiran sebelah sebab kebetulan makcik jiran sebelah pun tengah bersihkan kebun..mak nak mintak tolong..makcik jiran pun terus jerit "baring nie..baring..meniarap" mak terus meniarap sambil libas2 tebuan dengan tangan..tu yang kene sengat tang kepala plak..tak lama tebuan lari..baru mak bangun n berjalan balik rumah..



 Syukur sangat2 mak tiada sakit yang lain
keesokan petangnya mak dah boleh discharge
 sebab tekanan darah tinggi dah turun





Nota Syahnia : Dalam minggu yang sama juga..abang ipar dan suami berjaya bakar sarang tebuan yang melekat kat pelepah kelapa tu..makin besar sarangnya..tebuanya pun masih berkerumun..sebelum orang lain jadi mangsa baiklah dihapuskan dari memudharatkan..

3 comments:

siti zawiah said...

Ya Allah..seriau baca entry ni..memang sakit..seekor pun dah sakit sgt..huhu..

Syira Shahar said...

Teringat time ayh bakar sarang tebuan..berselubung abih .. Alhamdulillah takda apa2.. Nak dibiar makin lama makin besar sarangnya .. Kita bako aje lah

Masya said...

HUHUHU NAYA² NASIB BAIKLAH MAK AIN KUAT SEMANGAT YER .... DAN MUJUR JUGAK XDE YG SERIUS .. TP MESTI TRAUMA KEJAPKAN KENA GIGIT TEBUAN BNYK SGT...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...