Sunday, 1 February 2015

Qairina diserang Gegata

Minggu ni adalah minggu yang sangat mendebarkan hati seorang ibu..menggusarkan hati seorang ayah juga barangkali apabila mengenangkan nasib keperitan yang ditanggung oleh seorang anak..ok tetiba hakak emosi ;( sobsob

Alkisahnya begini,

Kembar Qairina telah diserang gegata..bagi ain terkena gegata tahap kronik!..mak ain cakap gegata, doktor pun cakap gegata puncanya sama ada terkena gigitan serangga atau alergik makanan..tapi sebab utama Qairina diserang gegata sampai sekarang masih tak dapat dikenalpasti..huhu

Isnin (tengahari) selepas en.suami mandikan Qairina, tetiba dia cakap "tengok badan adik ni, bintat2 gatal dia menggaru" terus si emak tengok "nape plak tu"..tengok Qairina dah mula operasi menggaru..bintat2 kecil merah cam kene gigit nyamuk..tangan, kaki, badan, muka dah ada 3,4 tempat berbintat..ingat biasa je..kami pun buat2 "takde pape kot, nanti elok lah tu!"

Petangnya, ain balik kerja tengok bintat2 merah dah makin banyak 1 badan malahan bertambah besar bintatnya..makin digaru makin besar, bertompok2 merah 1 badan..dah cam peta dunia pun ada..huhu ok hati mak dah semakin risau..makin teruk plak! mak ain cakap "gegata tu, nanti hilang" sedikit lega bila dengar..

Tapi makin naik ke malam hari, makin teruk, adik asyiklah menggaru sambil merengek2 cakap "mama atal (gatal)..amuk(nyamuk)" dia ingat nyamuk gigit sebab gatal..mak ain plak cakap gegata ni memang gatal, panas, pedih pun ada..ya allah!

Malamnya tidur pun Qairina asyik merengek sambil tangan kiri kanan menggaru 1 badan dengan ain sekali tolong garukan..tidur malam pun ain tak lena bila terjaga malam tengok kulit Qairina makin menjadi2 merahnya..cakap dengan suami "esok pagi kita bawa klinik ye..risaulah"


Day 2 (pagi), kulit naik bengkak memerah


Bawa Qairina ke klinik
muka pun dah makin sembab

Doktor pun penuh yakin cakap gegata..nanti hilang, doktor bagi ubat gatal, ubat alergik n krim sapu..balik rumah terus bagi makan n sapu krim kat merah2 tu..


Day 2 (petang), dah berpeta2 1 badan
gatal2 pun sedap je makan eskrem ye dik!




Day 2 (malam), tengah seteruk2 nya
dalam hati dah risau sangat2 
kesian kenapa cam makin parah sangat ni

Masih teruskan makan ubat n sapu krim..esoknya, alhamdulillah dah semakin susut bengkak n merah2..muka je masih nampak sembab..masa ni dah menangis dalam hati tengok keadaan anak pertama kali jadi camni..


Day 3 (tengahari), dah hilang peta2 n bengkak
perubahan yang sangat cepat


Day 3(petang), semakin susut..tinggal merah sikit


Day 5 (tengahari), yeayy kulit saya dah sembuh!
Alhamdulillah


Hari ke 5, syukur sangat2 kulit badan Qairina sudah kembali kepada asal..hilang segala bengkak, merah dan gatal..Qairina pun dah kembali ceria, takde merengek2 kegatalan..hihi hati si ibu pun kembali tenang dari ketakutan mengenai penyakit kulit si anak.. :D



5 comments:

Aeen said...

gegata ni mmg gatal sgt...ain pun smp skang kena jugak...boleh dikatakan tiap2 hari la kene..tapi x 1 badan la..slalu kena kat tangan...mmg xde sapu ape2 pun..sbb nanti dia elok sndiri...kalau kite yg dah tua ni pun menggaru gatal..apatah lagi budak kecik kan..tergaru2...

BADRULASIYAH said...

salam..NUTRISI utk kanak kanak sanagt penting. BEKAL kan kpd mrk seawal umur 6 bulan.terimkasih atas perkongsian ini..moga dapat saya manfaatkan..selamat berkenalan..jemputlah ke blog saya

eMMe said...

Ya Allah, Ain, teruk gak satu badan tu naik gegata, mujur tak pape.. Alhamdulillah dah sembuh yea dari gegata... dulu, time kite dlm pantang kene gak gatal2 camtu.. tapi bukan gegata, kesan pasal alahan dari ubat yg kite kene kat spital, ubat dia, wat scrub badan, seminggu gak la sib baik lelame ilang, kalo tak menggaru saje la... huhuhu...

kehidupan sihat said...

gegata ni gatal di mak ai..tak tahan.

nana pernah kene sekali dulu masa darjah 6 ..huhu terus tak dapat ikut rombongan sekolah.haha

salam perkenalan sis & jemput ke blog nana

Raihan Shaklee said...

kesiannya kat anak kalau kena gegata. Saya pun alami masalah gegata tapi alah kpada cuaca sejuk. Gatal merenyam toksah cerita. Memang nak menggaru je..padahnya merebak seluruh badan. tak nak jmp doktor juz amalkan supplement utk kuatkan imun. sbb baca info sbb imun badan rendah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...